iFolio & Email Siswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Disclaimer/Penafian: Segala info dalam blog ini adalah berdasarkan pendapat pemilik dan info keadaan semasa pada waktu blog dibuat. Segala info, gambar asal mungkin dimiliki oleh pihak yang berhak.


  Ifolio merupakan sistem terkini yang digunakan untuk pelajar-pelajar mendapat maklumat akademik daripada para  penyarah tentang makluman, nota-nota, tutorial, kuiz, exam dan sebagainya. Para pelajar wajib daftar ifolio menggunakan nombor matriks yang diberi di laman sesawang https://ifolio.ukm.my/. Sistem ini bertujuan memenuhi keperluan akademik pada masa kini yang lebih maju. Sistem ini memusatkan segala info untuk pelajar tentang subjek yang diambil dan segala info daripada penyarah subjek masing-masing. Panduan untuk mendaftar boleh rujuk kepada senior UKM atau pensyarah berkenaan untuk bantuan. 


  Manakala Email pula, setiap pelajar UKM akan dapat satu email yang diberikan oleh UKM untuk tujuan Universiti. Email ini akan menerima makluman dari pensyarah yang membuat makluman di ifolio. Oleh itu, makluman yang diterima dalam ifolio akan diterima juga dalam email siswa. Asas email siswa ini adalah daripada Gmail, jadi boleh sign in dalam telefon masing-masing untuk mudah menerima malumat.


  Maka, sistem pembalajaran zaman sekarang makin lama makin maju. Gunakan sebaiknya dan semoga berjaya.






Comments

Popular posts from this blog

PENGANGKUTAN KOLEJ KERIS MAS (KKM) dan UKM

Makmal Komputer 3 FEP UKM

Pengantar Pengurusan